Kedushas Yericho?

This week I came across an astonishing position in the Perush HaMeyuchas L’Raavad on Tamid.  For anyone who has been learning Daf Yomi, the Gemara notes that the Kohen Gadol could be heard in Yericho and that the ketoret floated to Yericho.  He cites his Rebbe as saying that this was not just incidental.  Yericho was unique because it has a special kedusha, a quasi-Yerushalayim status.  He suggests that just like terumah must be given from produce, terumah had to be given from Eretz Yisrael.  Yericho, which was the first city defeated, was the Terumah of the land.  The Tzitz Eliezer suggests that this was why Yericho was conquered along with Yerushalayim during the Six Day War.  R. Zilberstein suggests it should be given slight preference when deciding where to build a Yeshiva.  I don’t really know what to do with this idea, but just throwing it out there.  The teshuvot are below. 

 

שו”ת ציץ אליעזר חלק י סימן א

(עח) עכ”פ נתברר לנו שאין משום איסור יהושע בכדי להחליש התשומת לב שיש לתת להתאמץ בכל מדת האפשרות שלא תשמט גם עיר חשובה זאת משלטונינו עליה בכיבוש והתיישבות (כמובן להחמיר שלא לבנותה כדמותה בחומה ודלתים).

הסבת תשומת לב מיוחדת שיש לתת לעיר הזאת היא בגלל מעמד מיוחד שמצינו לה. דיעוין בפירוש הראב”ד בפ”ג דתמיד שמביא דבר נפלא בשם מורו הרב החסיד ז”ל שאמר בנוגע ליריחו, והוא, דכל הנך דקתני שהיו נשמעים מיריחו מעשה נסים היו, ודוקא ביריחו היה נשמע ולא בשאר צדדים, מפני שיריחו היתה כמו ירושלים מפני שהיא היתה תחלת כבוש א”י וכמו דתרומת דגן צריך לתרום כן נתרמה א”י עצמה ובשביל כך התרימה יהושע להיות קודש לפיכך היא כמו ירושלים והיו נשמעין בה כל הנך דקתני כדי שירגישו בני אדם שביריחו יש כמו כן קצת קדושה כמו ברושלים וכו’ והאי דקא מסיק במסכת יומא דכה”ג משובח היינו לפי ראות בני אדם, אבל כח שום אדם לא היה לשמוע קולו ביריחו אלא שנס היה והאי דלא קחשיב להו בכלל נסים הנעשים בבהמ”ק משום דמילי אבראי כמו קול ביריחו לא קא חשיב עיי”ש, והדברים מופלאים ונפלאים.

למקרא דברי רבנו הראב”ד אלה בשם מורו הרב החסיד ז”ל ישנה הרגשה בפנימיות הלב כאילו על כן גם בימינו אנו נכבשה יריחו יחד עם ירושלים (כפי שקרה כן במלחמת ששת הימים) כדי שיתעוררו בני ישראל וירגישו שישנו קשר של קדושה בין ירושלים לבין יריחו, [ומעניין הדבר שביריחו הקצו גם מקום מיוחד שגדול במדתו כמדת גדלו של הר הבית בירושלים, וכדאיתא בספרי (במדב /במדבר/ י’ – ל”ב): אמרו כשהיו ישראל מחלקים את הארץ הניחו דושנה של יריחו ת”ק אמה על ת”ק אמה] אמרו [כל מי שיבנה בית הבחירה בחלקו יטול דושנה של יריחו וכו’ עיי”ש. ונדמה שקלע אל האמת בשו”ת זכרון יוסף שם שמבאר שמשום כך ייחדו כמדה הזאת מפני שהרי יחסר לשבט אשר יבנה בה”מ בחלקו ת”ק אמה על ת”ק אמה מנחלתו, ע”כ הוצרכו ליתן לו תמורתם דושנה של יריחו שהי’ ג”כ ת”ק אמה על ת”ק אמה כמו הר הבית ע”ש]. וכל זה כאילו ללמדנו בא שלא נשמיט יריחו מתחת ידינו כשם שברור שלא נשמיט בע”ה מתחת ידנו ירושלים עיר קדשנו ותפארתנו, עדי נזכה לחזון אחרית הימים (במיכה ד’) שהר בית ה’ יהיה נכון בראש ההרים, ומציון תצא תורה ודבר ה’ מירושלים.

חשוקי חמד יומא דף יב עמוד א

יכול להקים ישיבה ביריחו או בעיר אחרת

שאלה. אדם שבאפשרותו להקים ישיבה ביריחו או בעיר אחרת מסתפק האם יקים אותה ביריחו האם יש בה יותר קדושה מעיר אחרת?

תשובה. נאמר במסכת יומא דף כ ע”ב וכבר אמר אנא השם חטאתי ונשמע קולו ביריחו, בפירוש המיוחס לראב”ד (מסכת תמיד פ”ג) שכתב בשם החסיד שכל הדברים המבוארים במשנה שהיו נשמעים עד יריחו, הכוונה היא שהיו נשמעים רק ביריחו, ובטעם הדבר ביאר וז”ל: מפני שיריחו היתה כמו ירושלים, מפני שהיא היתה התחלת כיבוש ארץ ישראל, וכנ”ל. ואם כן כיון שביריחו יש קצת קדושה כמו בירושלים, יש להעדיף אותה. וכמו שמצינו שכשהמלאך פגש את יהושע ביריחו, ואמר לו של נעלך מעל רגלך (יהושע ה טז), ומובא בתוספתא דתרגום שהיתה שם ישיבת אלישע, וכבר כעת כשבע מאות שנה מלפני כן כבר היה קדושה למקום.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s