Avadim and Kedushat Yisrael

There is a machloket Rishonim and poskim whether women can make berachot on positive time-bound mitzvot from which they are exempt. Ashkenazi psak generally follows the position of Rabbenu Tam that they can, and Sefardi psak generally follows the position of Rambam that they cannot. The Gemara derives that the an eved kenaani has the same level of obligation in mitzvot as a woman. The Rav claimed (I have heard this from R. Lichtenstein and R. Rosensweig, and it is found in Eretz HaTzvi page 140) that despite this similarity, no one would agree that an eved kenaani could make a beracha. He claims that women, while technically exempt from some mitzvot, have full kedushat yisrael, so if they choose to engage in optional mitzvot, they can still say that God commanded “us.” An eved, on the other hand, has at best a partial kedushat yisrael, so he cannot say berachot. He can not say that he was sanctified and commanded along with the Jewish people. While there is a distinct logic to this argument, it is difficult to claim that we derive the level of obligation from one to the other, but not the nature of the obligation. More importantly, I discovered this week that the Rambam explicitly rejects this claim about kedushat yisrael. The context of this teshuva is hafrashat terumah – where he permits avadim to separate terumah.

שות הרמבם סימן צח

שאלה ילמדנו רבנו בדבר בר ישראל, אשר לו שפחה לשרת, בוגרת או שאינה בוגרת, והיא אשר לשה העיסה. הרשאית היא להפריש החלה והתרומה מן העיסה ותהיה ידה בזה כיד אדוניה ודינה כדינם אם לאו? יורנו אדוננו ושכרו כפול.

התשובה דין החלה ודין התרומה אחד הם בכל הדינים והחיובים, לפי שהכתוב קראה תרומה וכמו שאין ראוי לקטן לתרום, כך אין ראוי לו להפריש חלה. ולשון המשנה חמשה לא יתרומו, ואם תרמו, אין תרומתן תרומה: החרש והשוטה והקטן והתורם את שאינו שלו והנכרי. אבל קטן, שהגיע לעונת נדרים ולא הביא שתי שערות, אם תרם, תרומתו תרומה ולכתחלה אין ראוי לו לתרום, עד שיביא בשערות. וממה שמנעו דברי (המשנה) את הנכרי מלתרום, תדע, שלעבדים מותר זה ברשות אדוניהם, לפי שאמרו אתם גם אתם לרבות שלוחכם. מה אתם בני ברית, אף שלוחכם בני ברית. והעבדים כבר נכנסו בברית, מאחר שטבלו לשם עבדות ונתחייבו במצוות המוטלות עליהם. ולשון המשנה הרשה את בן ביתו או את עבדו או את שפחתו לתרום וכוומזה מוכח, שעבדו כבן ביתו וראוי לו לעשותו שליח לתרום וכן להפריש חלה, כמו שאמרנו. וכתב משה.

Advertisements

One thought on “Avadim and Kedushat Yisrael

  1. Interesting point! Two possible responses:
    This may relate to the question of which Tevilah is the real one – when bought or when freed. I seem to recall that Yoni Halpern gave a chabura on the topic back in the day.
    Alternatively, one could distinguish between the degree of Bris needed to be mafrish Terumah from the amount needed to say Kiddeshanu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s